Ellen

persoonlijk reisadviseur

Reisverslag: westkust Australië, deel 1

Als je aan mij vraagt wat mijn mooiste verre reis ooit was, dan zeg ik bijna zonder twijfel mijn reis langs de westkust van Australië. De reizen door Nieuw-Zeeland staan misschien wel op de gedeelde eerste plek, maar het westen van Australië heeft mijn hart veroverd. Tijdens mijn eerste reis naar Australië heb ik een halfjaar in Sydney stage gelopen daarna met mijn vriend, inmiddels man, een rondreis gemaakt door het zuiden, de Outback en de oostkust van Australië. 4 jaar later zijn we opnieuw naar de andere kant van de wereld gevlogen voor een camperreis van Perth naar Darwin. De ultieme roadtrip voor ons! Natuur, natuur en nog eens natuur is wat je onderweg ziet. De uitgestrektheid, de ruige Outback en de verscheidenheid in nationale parken is wat deze regio zo bijzonder maakt.

Camperreis langs de westkust van Australië

Westkust van Australië: Perth

Zoals gezegd startte onze reis langs de westkust van Australië in Perth. Perth ligt op zo’n 20 uur vliegen van Nederland en wij zijn hier in de Nederlandse zomer, oftewel de Australische winter geweest. Perth was koud! ’s Avonds koelde het af tot een graad of 5 en ik had gewild dat ik mijn handschoenen en muts had ingepakt. Overdag warmde de temperatuur gelukkig wel op tot zo’n 18 graden. Prima temperatuur om de stad te verkennen. Perth heeft een gezellig centrum, een typisch Australisch zakendistrict, maar ook een mooie rivier die de stad doorkruist. Wij zijn als eerst naar Kings Park en Botanic Garden gelopen. Een flinke klim omhoog, wat meteen betekent dat je een prachtig uitzicht over de stad hebt. Wij waren hier in juli en er waren al flink veel mooie bloemen te zien, ondanks dat het dus winter was. Reis je in september dan staat ongeveer de hele westkust van Australië in bloei.

Naast de wandeling naar de botanische tuin van Perth hebben we ook een boottocht over de Swan River gemaakt. De naam zegt het eigenlijk al, maar in de rivier zwemmen vele zwanen. Wij zagen meerdere zwarte zwanen, een bijzonder gezicht. Plotseling doken er naast de boot ook enkele dolfijnen op. De verrassing van de dag zo midden in de stad!

Op pad met de camper langs de westkust van Australië

In Perth hebben we onze camper opgehaald waarmee we 3,5 week getourd hebben. De route hadden we van tevoren wel uitgestippeld, maar we hadden besloten nog geen campings te reserveren. Tip: doe dit wel als je in een schoolvakantie reist! Tijdens onze reis hebben we meerdere keren gehad dat de campings bijna helemaal vol waren of zelfs een keer dat er geen enkele camping plek had. En aangezien er aan de westkust van Australië niet ontzettend veel keus is én je niet mag wildkamperen, hadden we hier regelmatig stress door. Omdat wij vrij krap in onze tijd zaten, hebben we besloten steeds een paar dagen vooruit te plannen en alvast op te bellen of de camping plek voor ons had. Dat werkte (meestal).

Pinnacles

De eerste bijzondere stop was Cervantes waar je de Pinnacles kunt bewonderen. Vrijwel alle nationale parken in Australië hebben zowel een Engelstalige naam als een naam in Aboriginal taal. De Pinnacles heten Nambung National Park. We hadden de tip gekregen om hier zo laat mogelijk op de dag te komen. Niet alleen is het park veel minder druk bezocht op dat tijdstip, ook maakt de zon prachtige schaduwen op het gele zand. Een heel spektakel!

Ellen westkust van Australië

Kalbarri National Park

Next stop: Kalbarri National Park. Je rijdt aan de westkust van Australië van nationaal park naar nationaal park. De een nog mooier dan de ander. De camping is ook een pareltje. Met onze camper kamperen we aan een rivier en genieten we ’s avonds van een prachtige zonsondergang. Kalbarri staat bekend om het uitzichtpunt Gods Window. Helaas hadden wij geen 4WD camper en mochten we de weg naar Gods Window dus niet rijden. Gelukkig zijn andere uitzichtpunten ook meer dan de moeite waard. Vanaf de knalrode rotsformaties spotten we ook de eerste kangoeroes en wallaby’s. Langs de kant van de weg komen de eerste wilde bloemen al op. Echt, de volgende keer gaan we terug in september als alles in bloei staat.

Shark Bay

Vanuit Kalbarri rijden we langs de kust naar het noorden, op weg naar Shark Bay en Monkey Mia. Onderweg maken we een tussenstop om te genieten van de rust en de geluiden van de zee diep onder ons. Plotseling zien we in de verte iets in het water. Met de zoomfunctie van de camera zien we dat het walvissen zijn! Voor het eerst in ons leven spotten we walvissen en dan zelfs vanaf de kant. Een bijzonder moment. We rijden verder naar Shark Bay. Hier zijn verschillende dingen te doen en wij komen vooral voor het wildlife. Vanaf de kust van Shark Bay kun je, niet gek gezien de naam, haaien spotten. Helaas hebben we nu minder geluk. Ook brengen we een bezoek aan Shell Beach, een strand met alleen maar schelpen en aan de stromatolieten. Dit zijn één van de oudste fossielen die er ontdekt zijn en de populatie in Shark Bay is één van de weinige nog levende micro-organismen. Vanaf hier rijden we door naar Monkey Mia waar we hopen dolfijnen te gaan spotten.

Monkey Mia

De volgende dag is het zover en rijden we naar het informatiecentrum in Monkey Mia waar wilde dolfijnen iedere dag de baai in zwemmen. Voor het eerst tijdens onze reis regent het en ook voor het eerst merken we dat we in een toeristisch land zijn. Wat een drukte! Hutje mutje staan we te wachten tot de dolfijnen de baai in komen zwemmen. Ze zijn dan wel wild, maar als je weet dat je dagelijks lekker eten krijgt, dan zou ik ook de baai in zwemmen. Nee, dit was voor ons het minste van de reis tot nu toe. We hebben snel ons boeltje ingepakt en in de stromende regen zijn we doorgereden naar de volgende plek. Geef ons maar puur natuur.

We zijn pas een ruime week onderweg en hebben het gevoel al een maand van huis te zijn. Zoveel al gezien en gedaan, dit smaakt naar meer. Binnenkort volgt deel 2 van onze reis langs de westkust van Australië.

Wil je ook een reis langs de westkust van Australië maken? En weet je niet goed waar te beginnen of wat je echt niet mag overslaan? Ik ben persoonlijk reisadviseur en stel graag je reis samen. Vul een reisaanvraag in en ik ga met veel plezier voor je aan de slag.

Nieuwste blogs

Deel deze blog

Op reis met Natuurlijk Op Reis?